MÀSTER CLASS

CONTEXT

Les Màster-Class van ser creades a partir del 2011. Es basen en un conjunt de preguntes relacionades amb els ensenyaments sobre “com fer”, les “preguntes de sentit”, el “per què?” de la cooperació que cada vegada més desafien els alumnes. Aquest projecte pedagògic de la Master-Class “Trans/frontera i diàleg de disciplines” va prendre forma amb la convicció que calia incorporar aquesta dimensió en la formació dels joves professionals.

La Màster Class és molt més que un simple trobada: és un projecte de descobriment, una co-construcció promovent una transmissió de coneixements entre professors universitaris, professionals i estudiants en un a perspectiva de “pedagogia inversa”.  Al si de la reflexió es planteja la qüestió de la plaça de l’Home.  Aquesta dinàmica ajuda a formar professionals que estan rigorós i ansiosos per a una convivència real social.

És un projecte d’animació de la xarxa al voltant d’una disciplina emergent: cooperació territorial Europea (incloent una vessant transfronterera). Pretén teixir una xarxa de professionals, estudiants i futurs professionals arreu d’Europa des de la perspectiva euromediterrània.

Reuneix els actors que provenen de diverses disciplines, sovint llunyans però complementaris:

  • Professionals de la cooperació territorial europea transfronterera i descentralitzada.
  • Professors i universitaris (formació inicial i contínua).
  • Investigadors en ciències socials treballant sobre la qüestió de frontera.
  • Investigadors en ciències i teologia de les religions referent a la qüestió de intercultural (incloent-hi la dimensió interreligiós).

L’objectiu: acompanyar els estudiants en la seva inserció professional i en la seva formació humana per una pedagogia inversa:

  • Des del principi del curs universitari un mateix professor intervé en cada un dels màsters per presentar l’esdeveniment, introduir el tema i iniciar la preparació de la seva presentació (basat en les necessitats dels estudiants en termes d’inserció professional i formació humana)
  • La Màster-Class es realitza en 3 dies i té 3 temps:

1/Presentacions dels estudiants: el primer dia del màster i, després un temps col·lectiu per treballar en equip, el segon dia en Inter-màsters.

2/Mirades creuades pel grans testimonis (professionals i docents-investigadors).

3/A temps de conversa i d’avaluació.

Perspectiva

La construcció d’aquesta xarxa acadèmica de la formació i la professionalització dels estudiants d’alt nivell de qualificació en cooperació territorial Europea i el diàleg Euro-mediterrani ha de continuar mantenint al cor del projecte, els reptes professionals i humans de les noves generacions que passa per aquest diàleg de disciplines ètica i per una pedagogia inversa que posa l’estudiant al centre.

Presents en aquesta 7a edició de la Màster-Class a Barcelona:

  • 11 universitats: 1 universitat catalana, 1 universitat italiana, 1 universitat alemanya, 8 universitats franceses.
  • 90 alumnes-31 acompanyants

M’agradaria donar les gràcies a l’amable cooperació de la presidència de l’Institut Estudis Catalans (Rosa, Roser, Carla), el servei de comunicació (Gemma, Ernest i Lluís), Claudine Tarrene, Robert Botteghi per a la nostra estreta col·laboració, així com els directors de màsters i professionals que han contestat positivament a la nostra invitació i ens honori amb la seva presència.